Lise

Lise kanjer blog

picknick 03/06/2010

Filed under: Amerika — non-profitfilm @ 12:30

Door de koorts kon Lise woensdagmiddag pas om 16.30 naar huis. We hadden dinsdag al besloten dat ik met Femke een dagje thuis zou blijven om boodschappen te doen voor een gezellige picknick op onze ziekenhuis vrije donderdag.
Na wat uitslapen, ontbijten, ‘poetsen’, wassen, mailen en skypen zijn Fem en ik op pad gegaan voor boodschappen. Op naar de Whole Supermarket. We zijn ruim 3 uur onderweg geweest!!
Op terugweg bedacht ik me hoe fijn het eigenlijk is om zo samen een beetje kuierend, het is hier ruim 30 graden en een erg zinnerende zon, heel bewust boodschappen te doen. Bewust biologisch, bewust niet teveel (omdat ik het anders niet kan dragen) maar helaas minder bewust voor de portomonnee. De Whole Food Supermarkt is een supermarkt van ongekende kwaliteit! Ik heb nog nooit zoiets gezien in Nederland. Het heeft de omvang van Albert Heijn (XX)XL maar dan met biologische en natuurlijke producten. Alles zonder chemische toevoegingen.  Ja, het is veel duurder. Maar he, de bananen, aardappels, tomaten; alles is 2 keer zo groot en gezond, dus hebben we maar de helft nodig. Serieus! Ik heb aardappels gezien waar je met zijn vieren van kan eten. Het vlees is van dieren die zijn opgegroeid zonder antibiotica en dierlijk voer. Niet dat wij principieel groen bewust leven maar een begin hebben we zeker toch wel gemaakt. En het smaakt, letterlijk en figuurlijk, naar meer!
Het is indrukwekkend om te zien hoe populair de Whole Food Supermarket hier is. De communicatie en marketing is smaakvol en vriendelijk maar wel commercieel. Verpakkingen zijn handzaam, mooi en nuttig m.b.t. recyclen. Bij ons is het allemaal wat alternatiever en vind ik persoonlijk de producten soms wat te gezond smaken waardoor ik het niet lekker vind.  Een deel van de winkel is non-food met veel verschillend merken shampoo, zeep, wasmiddel, hele collectie bach remedie, hele collectie chi aromatherapie. Alles waarvoor ik normaal 3-4 winkels voor langs ga is hier in een grote supermarkt te krijgen. Bij de kassa krijg je kartonnen spaarmunten die je bij de uitgang kunt deponeren voor een goed doel. Kortom; er komt vast ook nog iets goeds overwaaien uit Amerika. Het groen bewustzijn hier is verder ontwikkeld en beloofd nog mooie ontwikkelingen voor ons in Nederland!

‘s-avonds hebben we heerlijke lasagne gegeten en donderdag zijn we gaan picknicken in het park. Een frisse gezonde courgette quiche voor alex en mij en heerlijke worstjes en uitgebakken bacon voor lise en femke. Iedereen blij! Was een fijne dag!

