Lise

Lise kanjer blog

goedheid 08/06/2010

Filed under: Amerika — non-profitfilm @ 16:57

Een tijdje geleden hebben een Grieks en Armeens gezin aangeboden om ons te helpen. We hebben ze gevraagd om wat gebruikt speelgoed te verzamelen voor de meiden  in ons tijdelijke huis. Toen Femke en ik gisteren de straat inliepen zat onze overbuurvrouw buiten op de stoep met een hele grote plastic Amerikaanse keuken en koelkast plus een grote afgeladen volle vuilniszak. De overbuurvrouw, net weduwe, vertelde dat ze ook Armeens is en dat ze samen met haar ouders, broers en zussen in een kamp heeft gezeten. Na de oorlog zijn ze naar Amerika overgekomen.  Ze informeert telkens naar Lise, zo ook nu. Plots pakt ze mijn hand en stopt me wat toe. Ik kijk en zie dat het geld is. Ik zeg dat dit niet hoeft, dat we het goed hebben en alle hulp krijgen. Maar ze staat erop dat we het houden. “You can use it for your daughter”!, zegt ze beslist.

Thuis zijn we gaan uitpakken. Tassen vol met speelgoed; puzzels, boeken, DVD’s en veel, heel veel spullen voor in de keuken. Hamburgers, worstjes, chocolate chip cookies, ijs, broodjes, sla, maiskolfjes. Femke kookt er uren mee. Wat zal Lise blij zijn als ze weer ‘thuis’ komt en al dit moois ziet!

